Gastgericht- en klantgericht denken en handelen
Je belangrijkste doel is het verkopen van je producten aan de klanten die je winkel bezoeken of het zorgen voor een heerlijk gerecht en drankje voor je gasten. Denk je. Maar is dat wel zo?
Nee. Ik durf te stellen dat dat ondergeschikt is. Ondergeschikt aan het voor alles eerst zorgen voor een gastgerichte – of klantgerichte situatie, van waaruit de verkoop van de producten of diensten nagenoeg vanzelf gaat.
Nou, dan vertel je je medewerkers toch gewoon: behandel een klant of gast zoals je zelf behandeld wilt worden?!
Nee! Ook niet goed.
Als je je klant of gast behandelt zoals je zelf behandeld wilt worden, dan verras je dus niet. Maar dát is wel het doel! Je wilt je gast of klant zó positief verrassen en zo waanzinnig enthousiast maken over je produkt of dienst dat hij evolueert in een fan. En fans houden jou in de gaten, gaan je volgen, prijzen je online en sturen vrienden en familie naar je door. Dát is wat je wilt, toch? Terugkerende gasten en klanten, niet elke keer opnieuw mensen enthousiasmeren en verliezen aan middelmatigheid. Jij wilt met jouw bedrijf het verschil maken! Dat zorgt voor terugkerende gasten en klanten, dat is je bestaansrecht!
Help, maar ik heb zelf geen tijd mijn medewerkers ook daarin op te leiden!
Jij, als ondernemer, of je nu startend of al enige jaren onderweg bent, je hebt eigenlijk geen tijd om je nieuwe, eindelijk vergaarde, personeelsleden hier grondig over in te wijden. Natuurlijk, dat is helder. Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt, winkels en restaurants die dagen of delen moeten sluiten in verband met personeelstekort hebben eigenlijk geen tijd om medewerkers van de werkvloer te halen. Ik begrijp het. Echt!
Maar let wel: het is een investering van onschatbare waarde. Niet alleen je klanten en gasten zullen je ervoor belonen, ook je medewerkers zullen veel meer arbeidsplezier ervaren wat ze langer aan je zal binden. Voor je medewerkers is het superbelangrijk goed ingewerkt te worden, juist op dit soort empathische onderdelen. Het is van groot belang voor de beleving van hun baan, hun werkdag. Dus wil je je kostbaarste asset vasthouden, én ambassadeur van jouw bedrijf laten zijn, dan kun je niet zonder goed opgeleide medewerkers.
Graag help ik je met het opleiden van jouw medewerkers, door middel van een interactieve training, met sprekende voorbeelden en bewustmakende discussies met collega-cursisten. Nee, geen verplichte wekelijks terugkerende training. Eén dag, waarin we je medewerkers bewusts maken van de meest simpele, maar o zo belangrijke factoren van gastgericht en/of klantgericht denken en handelen.